Cu siguranta, multi dintre noi, cand ne gandim la invatare, ne imaginam pe cineva care studiaza sau care invata prin memorare. Cu toate acestea, exista diferite tipuri de invatare cu caracteristici foarte diferite . In articolul de astazi, le vom trece peste si le vom explica.
Psihologie si invatare
Invatarea se refera la dobandirea de cunostinte, abilitati, valori si atitudini , iar fiintele umane nu s-ar putea adapta la schimbari daca nu ar fi acest proces.
Psihologia este interesata de acest fenomen de cateva decenii si multi autori au oferit cunostinte valoroase despre ce este si cum este construita o astfel de invatare. Ivan Pavlov, John Watson sau Albert Bandura sunt exemple clare ale acestui interes marcat.
Diferitele tipuri de invatare
De-a lungul anilor, studiile multora dintre acesti cercetatori au facut posibil sa descifrem modul in care functioneaza memoria noastra si modul in care observatia sau experienta influenteaza atunci cand construim cunostinte si schimbam modul in care actionam.
Dar ce modalitati de invatare exista? ce fel de invatare exista? Va vom explica mai jos.
1. Invatare implicita
Invatarea implicita se refera la un tip de invatare care este in general neintentionat si in care cursantul nu este constient de ceea ce se invata.
Rezultatul acestei invatari este executarea automata a unui comportament motor. Adevarul este ca multe dintre lucrurile pe care le invatam se intampla fara sa ne dam seama, de exemplu, vorbirea sau mersul pe jos. Invatarea implicita a fost prima care a existat si a fost cheia supravietuirii noastre. Invatam mereu fara sa ne dam seama.
2. Invatare explicita
Invatarea explicita se caracterizeaza prin faptul ca cel care invata intentioneaza sa invete si este constient de ceea ce invata .
De exemplu, acest tip de invatare ne permite sa dobandim informatii despre oameni, locuri si obiecte. De aceea, acest mod de invatare necesita o atentie sustinuta si selectiva din zona cea mai evoluata a creierului nostru, adica necesita activarea lobilor prefrontali.
3. Invatare asociativa
Acesta este un proces prin care un individ invata asocierea dintre doi stimuli sau un stimul si un comportament . Unul dintre marii teoreticieni ai acestui tip de invatare a fost Ivan Pavlov, care si-a dedicat o parte din viata studiului conditionarii clasice, un tip de invatare asociativa.
4. Invatare non-asociativa (obisnuire si sensibilizare)
Invatarea non-asociativa este un tip de invatare care se bazeaza pe o schimbare a raspunsului nostru la un stimul care este prezentat continuu si repetat . De exemplu. cand cineva locuieste in apropierea unui club de noapte, poate fi initial enervat de zgomot. In timp, dupa expunerea prelungita la acest stimul, nu vei observa poluarea fonica, intrucat te-ai obisnuit cu zgomotul.
5. Invatare semnificativa
Acest tip de invatare se caracterizeaza prin faptul ca individul colecteaza informatiile, le selecteaza, le organizeaza si stabileste relatii cu cunostintele pe care le avea deja anterior . Cu alte cuvinte, este atunci cand o persoana raporteaza informatii noi la ceea ce are deja.
6. Invatare prin cooperare
Invatarea prin cooperare este un tip de invatare care permite fiecarui elev sa invete, dar nu singur, ci impreuna cu colegii sai .
Prin urmare, de obicei se desfasoara in salile de clasa ale multor centre de invatamant, iar grupurile de elevi nu depasesc de obicei cinci membri. Profesorul este cel care formeaza grupurile si care le indruma, dirijand performanta si repartizand rolurile si functiile.
7. Invatare prin colaborare
Invatarea prin colaborare este similara invatarii prin cooperare. Primul difera insa de al doilea prin gradul de libertate cu care se constituie si functioneaza grupurile.
In acest tip de invatare, profesorii sau educatorii sunt cei care propun o tema sau o problema, iar elevii decid cum sa o abordeze.
8. Invatare emotionala
Invatarea emotionala inseamna sa inveti sa cunosti si sa gestionezi emotiile mai eficient . Aceasta invatare aduce multe beneficii la nivel mental si psihologic, deoarece ne influenteaza pozitiv bunastarea, imbunatateste relatiile interpersonale, favorizeaza dezvoltarea personala si ne imputerniceste.
9. Invatare prin observatie
Acest tip de invatare este cunoscut si sub denumirea de invatare indirecta, prin imitatie sau modelare , si se bazeaza pe o situatie sociala in care participa cel putin doi indivizi: modelul (persoana de la care se invata) si subiectul care efectueaza observarea respectivului comportamentul si il invata.
10. Invatare prin experienta
Invatarea prin experienta este invatarea care are loc ca rezultat al experientei , asa cum sugereaza si numele.
Acesta este un mod foarte puternic de a invata. De fapt, atunci cand vorbim despre invatarea din greseli, ne referim la invatarea produsa de experienta in sine. Cu toate acestea, experienta poate avea consecinte diferite pentru fiecare individ, deoarece nu toata lumea va percepe faptele in acelasi mod. Ceea ce ne duce de la o experienta simpla la invatare este auto-reflectia.
11. Invatare prin descoperire
Aceasta invatare se refera la invatarea activa , in care persoana, in loc sa invete pasiv continuturile, descopera, relationeaza si rearanjeaza conceptele pentru a le adapta la schema sa cognitiva. Unul dintre marii teoreticieni ai acestui tip de invatare este Jerome Bruner.
12. Invatarea memoriei
Invatarea prin memorare inseamna invatarea si fixarea diferitelor concepte in memorie fara a intelege ce inseamna acestea , deci nu realizeaza un proces de sens. Este un tip de invatare care are loc ca o actiune mecanica si repetitiva.
13. Invatare receptiva
Cu acest tip de invatare numit invatare receptiva, persoana primeste continutul de interiorizat .
Este un tip de invatare impus, pasiv. In clasa, apare atunci cand elevul, mai ales datorita explicatiei profesorului, a materialului tiparit sau a informatiilor audiovizuale, are nevoie doar sa inteleaga continutul pentru a-l putea reproduce.